23 ianuarie 2014

Conferinta despre nutritie "Vitamina L" - Cristela Georgescu, 18 ianuarie 2014, Bucuresti

M-am dus si la conferinta asta. Despre nutritie. (Inca nu am terminat de citit cartea "Unconditional Parenting "a lui Alfie Kohn ca sa va pot povesti si de la conferinta lui treburi). Taman de la Sibiu, la Bucuresti. Cu copilul din dotare dupa mine. La o conferinta cu 230lei intrarea. De ce? Cine este aceasta Cristela Georgescu?

Pe scurt, pentru mine, o inspiratie. Viata ei si deciziile pe care le-a luat ating in mine niste coarde sensibile cu care rezonez. In sala asta de conferinte, Le Diplomate, in fata a 200 de oameni, (printre care si Prof. Univ. Dr. Pavel Chirila) si a vreo 3 bebelusi (veniti si cu tati si cu mami, impresionant cati tati vad participand la astfel de conferinte despre copii, parenting si nutritie, bravo voua, dragilor!), femeia asta si-a pus sufletul ei tot acolo pe tava, raw, vorba ceea, si ne-a povestit. 

poza de pe site http://www3.hilton.com/en/hotels/romania/athenee-palace-hilton-bucharest-hotel-BUHHITW/about/amenities.html
Ne-a povestit cum a fost ea ea odata ca niciodata corporatista la multinationala, cum alerga pe holuri intre sedinte, cum manca pe fuga cartofi prajiti, ciocolata, bea vreo 5 cafele pe zi, iar la 11pm cand ajungea acasa manca un kebab, cum a ajuns apoi la detox in situtia de maxima criza de sanatate din viata ei la clinica Dr. Doru Laza (a carui carte de mai jos, "Manual edenic de Medicina Naturista profilactica si terapeutica", o voi comanda in curand, chit ca este 153lei) si cat de greu i-a fost in primele 13 zile sa isi dezvete corpul de "drogurile" cu care il obisnuise (mai ales cafeaua) ca sa ajunga in final sa vada si sa simta curcubeul din farfuria cu salata si legume, vii, hranitoare

Iar de atunci, cu vreo 11 ani in urma, o data ce a facut schimbarea radicala de a renunta la job-ul pe care il avea pentru a se preocupa de sanatate, trup si suflet, se ocupa de nutritie, citeste, impartaseste invataturile ei, se scoleste, isi creste cei 2 baieti dupa principiile ei, scrie, cred eu ca mai si doarme din cand in cand sa-si incarce "batelia" cum spune fie-mea.

"Bolile civilizatiei moderne: malnutritia ca expresie a abundentei." Cu asta a debutat conferinta. "Copiii sunt indopati, dar nu cu nutrienti." a continuat. Si, adevarul este, ca vedem si auzim si noi singuri despre tot felul de boli cronice si degenerative de la varste fragede, de sterilitate, de malformatii congenitale, vigoarea (sau mai bine zis lipsa ei) a generatiei tinere, suntem niste tineri din ce in ce mai obositi (in timp ce mamaia mea de 86 de ani inca isi mai gateste singura, da cu matura prin curte, uda rosiile in gradina, in timp ce eu stau toata ziua cu le poponetz pe scaunul de birou si imi clatesc ochii cu imaginile alea frumoase de pe desktop).

Am trecut scurt si prin prezentarea nutrientilor: MACRO (masurati in grame) - Proteine, Lipide, Carbohidrati si MICRO (mcg- micrograme) - Vitamine, Minerale (Esentiale si oligominerale), ca sa ajungem la definirea Holismului, de la Whole (intreg, si, as dauga eu, de ce nu si de la Holy- sfant -oricat ar ridica din sprancene cei ce numesc asta o secta). 

Holismul=intregul e mai valoros decat suma partilor; sin. integralitate


In mijloc se afla Alimentatia, dar este inconjurata de Spiritualiate, Cariera, Sanatatea mediului, Activitate fizica, Sanatatea emotionala, Armonia Familiala
Ca si nota la Holism, voi cita din cartea "Prevenirea bolilor prin stilul de viata-boli evitabile" a Prof. Univ. Dr. Pavel Chirila

"Stilul de viata a trecut neobservat mii de ani. Pe masura ce oamenii au gresit, stilul lor de viata a devenit tot mai important. Astazi este dovedit ca un stil de viata gresit cauzeaza suferinte aspre. Deci astazi el este mai important ca oricand. DEFINITIE: Stilul de viata este modul particular de a trai biologic, psihologic, spiritual, social. Stilul de viata este unul dintre cele mai cuprinzatoare concepte, vizand: alimentatia, imbracamintea, igiena trupului, religiozitatea, tipul relatiei sociale, atitudinea fata de principalele evenimente ale vietii, rezistenta la stress.

Stilul de viata nu este un mod de manifestare in sine. El este influentat puternic, pana la a fi rezultatul mediului social in care se dezvolta fiinta umana. Factorii care influenteaza fundamental dezvoltarea stilului de viata sunt:

  • alimentatia din copilarie, mai ales din primii trei ani de viata, cand se formeaza particularitatile instinctului alimentar;
  • ritmul zi/noapte, cand se formeaza periodicitatea nevoii de a dormi in timpul noptii;
  • nevoia de comunicare;
  • relatia mai mult sau mai putin conflictuala cu mediul social;
  • religiozitatea si aderenta la o anumita invatatura de credinta cu consecinte asupra comportamentului social, a comportamentului sexual, a igienei alimentatiei etc.);
  • adictia la droguri ilegale sau legale (tigari, alcool etc.)."


La polul opus se afla Reductionismul oamenilor de stiinta care considera ca orice sistem complex poate fi inteles chiar daca analizam detalii din mecanismele separate. Un fel de "nu vezi padurea de copaci" cum ne-a reamintit proverbul Cristela. Din mijloacele reductioniste fac parte: DZR-ul (Doza Zilnica Recomandata), etichetarea produselor, teoria caloriilor etc., care duc la obsesii, temeri, neincredere dupa cum sigur ati experimentat cel putin o data in viata daca ati tinut o dieta de slabire de exemplu.

Pe scurt despre suplimente am invatat ca nu sunt hrana, nu exista o relatie proportionala intre cat dai corpului si cat retine acesta pentru a le folosi, deoarece organismul asculta doar de alimente naturale si integrale. (Dr. T. Colin Campbell)

Ca si recomandari referitoare la ce i-ar prii domnului Corp al nostru cel de toate zilele sa consume am retinut urmatoarele:

  • minim 2/3 din volumul zilnic al meselor sa fie reprezentat de alimente integrale, de produse de origine vegetala;
  • Cereale nerafinate (terciuri, fulgi fierti), adevarul universal valabil ramane BIG NO NO alimentelor rafinate care creeaza dependenta. "Putina lume stie ce inseamna de fapt alimente rafinate si de ce nu sunt ele indicate in hrana, desi provin din surse naturale: trestia de zahar, grau etc. Ei bine, aceste produse naturale sunt supuse unor procese tehnologice prin care devin lipsite de valoare nutritionala. Prin aceste procese, sunt extrase din sursa naturala doar anumite parti (faina, zaharul), care, singure, nu doar ca nu aduc nici un beneficiu organismului, dar il mai si suprasolicita si il imbolnavescAlimentele nenaturale, intens procesate sunt principalul factor de risc pentru obosirea si pentru deteriorarea functiilor ficatului, nu pentru ca este cel mai nociv, ci pentru ca este cel mai frecvent intalnit. Dealtfel, alimentatia moderna inseamna: faina alba, mult zahar, multa sare si E-uri din belsug, toate pentru a satisface doar gustul omului modern, nu si nevoile sale nutritionale sau functionale. Prin urmare, intregul sistem digestiv, dar cu precadere ficatul are de suferit din cauza consumului de alimente rafinate." (sursa http://www.liverhelp.ro/alimentele-rafinate-intoxica-ficatul/;
  • Leguminoasele (diferit de legume): naut, fasole, soia, mazare, linte;
  • Legume, zarzavaturi;
  • Nuci si seminte;
  • Fructe;
  • Cateva produse de origine animala cu moderatie (ex. ne spunea ca mai mananca din cand in cand branza din lapte de capra).

Povestea bobului de grau

sursa poza: http://www.cristelageorgescu.ro/bucuresti-18-ianuarie-2014-sky-is-the-limit/01/2014/#more-9583
Sper sa ma ierte Cristela ca am marit poza aceasta de pe blogul ei ca se se vada desenul ei mai bine. To put it in a nutshell cum zice englezul la "pe scurt", asa cum le povestea copiilor de la o gradinita din Austria (pentru a-i educa pe ei in incercarea de a ajunge astfel la parintii si ingrijitorii care ii hraneau prost), dupa ce se inlatura bebelusul acela mic din burta, cel numit Germene Viata, si placenta in care a trait pe care o cheama d-na Energie (ca Endosperm e prea pretentios pentru un copil), si invelisul protector al burticii, pe d-na Tarata, noi mai ramanem cu ...painea noastra cea de toate zilele, aia alba, fara valoare nutritiva, ci doar energetica, pe care organismul o stocheaza in grasime. (Nota: s-a mentionat aici ca este foarte sanatos graul Spelt (din eng.) sau spelta sau alacul bunicii, Triticum Spelta descris pe health-andthecity.ro ca fiind mai special ca graul comun pentru motivele citate sub poza de mai jos:

Sursa: health-andthecity.ro: "Are un continutul mai ridicat de fibre, proteine, vitamine din complexul B, niacina (vit. PP), mangan, fosfor, cupru, acizi grasi nesaturati (acid linoleic), thiocyanat(vitalizant, antiinflamator).
Pe langa toate acestea, bobul de spelt are un invelis (palee) care protejeaza bobul de radiatii, poluare, daunatori ai plantei, ceea ce face ca acest tip de grau sa poata fi cultivat fara pesticide.

Desi este un grau cu un continut ridicat de gluten, acesta este mult mai usor digerabil in comparatie cu glutenul graului comun.

In concluzie, spelt-ul este un grau bogat in nutrienti, deci, benefic pentru organism"
Daca pe langa painea din faina alba, mai adaugam zahar, ciocolata, cartofi prajiti, inghetata, creierul nostru va cauta in continuare aceste placeri, iar dupa ce se va obisnui cu ele vom avea nevoie de cantitati si mai mari ca sa ne ridicam la nivelul asteptarilor. Iar pe langa lipsa de fibre care curata toxine de pe intestine sau a vitaminei B care hraneste creierul, vom "beneficia" de stocuri de grasime si, in diminetile romantice alaturi de cei dragi, de halitoza (sau cum eufemistic ii zice respiratiei urat mirositoare, pe care pana si fetita mea - care consuma 4 mese sanatoase din 5 pe zi la gadanitza- de 2.5 ani o are, dar cum cumpar cartea Dr Laza o sa aplic cura cu chlorela, cu tinctura de leurda si coriandru).

Ca sa evadam din capcana este nevoie de multa vointa, de cunoasterea limitelor (ne povestea Cristela despre cei care dupa 3 zile la clinica isi faceau bagajul si plecau, nu mai rezistau), de "infometare" (ii multumesc ca mi-a reamintit de metoda Dr. Benjamin Spock atunci cand am intrebat-o daca putem "infometa" si copilul indopat din dotare, caruia ii oferim vreo 3-4 alternative la mese cand ne panicam ca nu mananca nimic, doar doar sa nu moara Giugiuk de foame, si anume: supa pe care nu o mananca la pranz, i-o servesti din nou la cina, dar nu ii mai dai sa ciuguleasca biscuiti, covrigi intre mese, pana acum vad ca functioneaza), de cure cu sucuri, 1 zi fructe, 1 zi cu legume (cat mi-as dori sa am vointa sa tin si eu un post de 40 de zile!).

Dar vestea buna este ca reeducarea alimentara se poate face in 30 de zile (spre deosebire de dezvatul de tutun si alcool care poate dura 17-18 ani), deci daca supravietuiesti primelor zile de soc si criza si ai vointa sa mergi mai departe, sigur vei reusi. 

Pana si eu (sugar-addicted-freak ce devenisem dupa ce in Londra la servici zilnic aducea cineva cate ceva dulce pentru energie) am reusit cateva schimbari radicale, cu ajutorul nutritionistei mele Loredana Stefan (sau mama lui Bibi, pentru cei care ii cunoasteti povestea ingerasului ei) loredana-stefan.healthcoach1.integrativenutrition.com, pe care o admir din suflet, care mi-a organizat dieta anti-candida de mai bine de 4 luni, (v-o recomand pe Lore cu mare incredere): am renuntat de 3 luni complet la dulciuri si aproape orice sursa de zahar (ca de Craciun am calcat in strachini pe ici pe colo, ba cu o felie de ciocolata, ba cu o portocala), la cafea (la tigari am renuntat instant in nov. 2010 in ziua in care am aflat ca era o mica viata ce crestea mare in mine), am inceput sa mananc paine cu drojdie naturala din faina, maia (sotul meu se ocupa de maia si de hranirea zilnica a bacteriilor vii din ea, face paine la masina, ii multumesc ca are rabdare si ma sustine in apucaturile sectante de o nutritie mai sanatoasa) etc. Sunt considerabil muuult mai calma si mai putin irascibila (as in nu mai arunc zilnic cu sagetile de la Darts dupa barbatu-meo, unde Bull's Eye este capul, nu alte parti rotunde), nu mai am acele stari de nervi in care imi batea inima tare si imi tremurau mainile, s-a redus nr. noptilor de insomnie.

Iar de cand ne-a incurajat si Cristela sa "luam viata in piept" daca nu vrem sa mergem sa respiram aerul de sala, am inceput sa nu mai fiu specia puturosa-la-birou-lavorosa si sa-mi misc suncile pe scarile celor 7 etaje care ma conduc spre apartamentul nostru. Vad ca deocamdata e bine, doar raman fara aer si-mi bate inima tare, dar nu lesin inca!

La capitolul "Cum cumparam" iar ne-a reamintit Cristela despre pasii: cu timp suficient, nu infometati, nu alimente carora li se face reclama, citim eticheta, sa aiba min. 5 ingrediente pronuntabile, fara prafuri albe (sare, zagar, faina alba), sa fie alimente integrale, de sezon, productie locala, nemodificate genetic, neiradiate, crescute Bio (in principiu sa fim cat mai atenti, ca nici Bio nu e Bio, stiu de la socrul meu - cel care traieste sub deviza "mens sana in corpore barosana" -care are stupi cu albine si mai vinde miere, ce usor interpretabila este legislatia in domeniu).

La capitoul "Cum gatim", si mai simplu: de casa, proaspat, cu dragoste, de sezon, simplu, cu mirodenii si IMPREUNA. 

Despre Sistemul Imun s-a vorbit mai mult. Nu mai gasesc eu in biblioteca o carte a d-nei doctor Christa-Todea Gross "Vaccinurile: preventie sau boala?", sa citez exact de pe pagina respectiva paragraful cu 70% din celulele sistemului imunitar se afla in intestinul subtire. Cel de 7m in care se petrece absorbtia si asimilarea nutrientilor in organism, dupa ce sunt digerati daca ne amintim sa si mestecam hrana mai mult (tare greu e sa-mi mestec prazul molcolm atunci cand imi este foame!). 70% trebuie sa insemne ceva si pentru cei care nu lucreaza cu bani, target-uri, vanzari etc. E mult, dom'le, asa ca judecati voi cat de multa atentie merita nutritia pentru sanatate.

Despre guma de mestecat ne-a povestit Cristela o pilda a sotului ei, mare consumator de guma anterior episodului, care intr-o vizita la un centru ardere deseuri toxice a vazut un camion mare cu guma de mestecat si, cand a intrebat ce fac cu ea, i s-a raspuns ca e cea mai buna si ieftina solutie pentru a mari flacara si a accelera arderea deseurilor toxice. Cred ca stomacul vostru si al copiilor vostri valoreaza mai mult decat furnalul si continutul lui din povestea de mai sus.

La capitolul "Respiratie", pentru a-i evidentia importanta insuficient acordata, am aflat ceva extraordinar, despre oamenii TARAHUMARA "picior usor", dintr-un trib native American la NV de Mexic: de mici copii ei alearga, invata sa respire doar pe nas, alergand cu apa sau pietricele in gura, alearga tot timpul, fie desculti, fie cu sandale, alearga si 240Km pe zi!, au castigat competitii demonstrative de alergat chiar impotriva unor maratonisti de elita. Despre Tarahumara people by National Geographic o descriere frumoasa a principiilor care ii ghideaza.
sursa foto: http://www.capitolrehabofarlington.com/capitol-rehab/tag/tarahumara-and-running/
 La capitolul "Apa", elixirul vietii, am invatat ca apa minerala pe care o bem nu este purificata H2O, iar corpul nostru doar de apa are nevoie, nu si de minerale, prin acele acvaporine care conduc apa mai departe in sange, nu intra decat apa, atat. Pentru obtinerea apei pure s-a mentionat purificarea prin osmoza inversa http://osmoza-inversa.ro/ precum si TDS metru (Total Disolved Salts) care masoara cantitatea substantelor solide dizolvate dintr-o solutie, dar cum deja vorbim S.F. pentru mine, il las pe sotul meu sa cerceteze, sa se informeze si sa decida daca o investitie de 800lei pentru un filtru/statie de osmoza inversa este prioritara masinii mele de spalat vase cu apa din canal, pe care o visez si o tot cer din 914 toamna...

Ce pot face este sa beau dimineata la trezire 1 pahar cu apa, cu sau fara 2 felii de lamaie, sa nu mai beau apa in timpul mesei, sa nu o beau rece si sa tin minte ca 80% din senzatia de foame este de fapt sete, asa ca inainte sa balotez biscuiti, sa beau niste apa si sa astept cateva minute.

La capitolul "Nevoia de somn", din ciclul "Early to bed, early to rise/Makes a man healthy, happy and wise" (sau Cine se culca cu gainile si se scoala cu cocosul/Departe ajunge) am testat 3 nopti culcatul la 9pm cu fie-mea si trezitul la 7-8am a doua zi, Jesus, am fost iar fericita ca traiesc! Problema care a mai ramas este ca fie-mea doarme cu lumina din veioza-glob aprinsa peste noapte, ceea ce induce creierul in eroare (crede ca mai are treaba, ca doar nu e intuneric complet sa-si dea shut down), asa ca vad ca iar am inceput sa ma trezesc peste noapte si sa nu mai pot adormi la loc - moment prielnic sa imi fac tema la germana).

Da, sunt de acord cu sora mea de 24 de ani (si ea corporatista la multinationala in Bucuresti) ca e scump sa mananci sanatos, mai ales in Romania (ex. numai graul acela spelt costa 25lei 500grame), dar schimbarile pot veni din cu totul alte parti: daca si-ar arunca mezelurile si crenvustii din frigider si ar cumpara doar paine integrala (preferabil fara afanatorii care o fac pufoasa si voluminoasa, ci ca cea de la Allnatura), cereale integrale si nu Nestle cu 25gr zahar la 100gr de cereale, daca ar renunta la cafeaua si tigara pe stomacul gol de dimineata si ar inlocui sucurile indulcite cu apa, cu siguranta ar fi pe drumul cel bun in directia unei schimbari mai generale in timp. (esti cu 9 ani mai mica decat mine, eu te-am crescut si te iubesc! asa ca shut-up si nu ma suna dupa paragraful asta, respira adanc, pe nas, cu apa sau pietre in gura, Tahumara style,nu cu tigara, si apoi discutam).

Cristela va veni si la Gura Raului, Marginimea Sibiului, intre 17-24 august 2014, eveniment organizat de http://www.mamicilasuperlativ.ro/ la tabara familiala de nutritie si sanatate naturala - Intoarcere la simplitate, dar, din pacate, dupa ce am alocat acelasi buget de 4800 RON Craciunului de 7 nopti la Viena, nu mai am de unde sa platesc si pentru acest eveniment, oricat mi-as dori. Se poate achita si in 3 rate (10%-avans nerambursabil,45%-rambursabili daca va razganditi pana la 1 iulie,45%-rambursabili daca va razganditi pana la 1 iulie) daca sunteti interesati o puteti suna pe Magdalena Dragan, owner MLS, 0724-037-626.

Acestea fiind zise, lasand la o parte faptul ca m-a contrariat putin Cristela cand a declarat ca inca isi mai alapteaza baietelul cel mic ce are imediat 3 ani (deoarece mi-a spus mai demult ca din ce citise pe nutritie, dupa 2 ani laptele matern nu mai are valoare nutritiva), dar am respectat-o pentru ca a recunoscut public ca dupa ce pe primul baiat nu l-a alaptat decat 6 luni, cu cel de acum este ultima urma de bebelusie din casa si nu exagereaza cu asta, doar dimineata si seara, in rest o consider in continuare o inspiratie si ii multumesc ca ne invata si pe noi, cei interesati, despre nutritie si nu numai, in speranta ca noi nu vom fi nevoiti sa luam decizii cand ne va ajunge cutitul la os, ci vom fi destul de intelepti sa prevenim boli.

Sper sa gasiti in voi resursele, vointa, controlul, rabdarea de a alege o viata mai sanatoasa, chiar si cu mici schimbari la inceput. Sper sa va fi fost util acest articol, nu reinventeaza nimeni roata sau coada la pruna, informatia este out there, disponibila tuturor, nu trebuie decat sa aveti curaj si sa luati viata in piept!

Iti multumesc, Cristela, keep up the good work, keep smiling si spread the love and the happiness within you, sper sa ne revedem!






Un comentariu:

  1. Multumesc pt acest rezumat! O ador pe Cristela si tare mi ar fi placut sa fiu si eu acolo!

    RăspundețiȘtergere